+372 56506492 info@basemetal.ee

2016-03-14

PALJU MAKSAB TEIE KATALÜSAATOR?

Mõte kirjutada antud artiklit tuli seetõttu, et iga nädal tuleb vastata ühele ja samale korduvale küsimusele: Palju maksab see või teine katalüsaator?

Katalüsaatori hinda mõjutavad mitmed faktorid:

1. Hind sellest, mis turu jaoks oli konkreetne auto valmistatud. Paljudel autotootjatel on mitmeid eri variante katalüsaatoreid, erineva väärismetallisisaldusega. Sealt siis valitaksegi müügisihtkoha järgi, milline katalüsaator on kasumlikum alla panna.

2. Sõiduki klass. Mida kõrgema hinnaklassi auto, seda kvaliteetsem on ka selle sõiduki katalüsaator.

3. Mida suurem on sõiduki läbisõit, seda vähem sisaldab ta katalüsaator väärismetalle.

4. Ka sportlik sõidustiil põhjustab katalüsaatori kiirema "tühjenemise".

5. Kütuse kvaliteedist. Mõned lisaained põhjustavad väärismetallide kiire kao.

6. Katalüsaatorid on väga erinevate väärismetallide sisaldusega:

  • 6.1. Pt, Pd + Rh – «klassikalised”, kõige vanemat tüüpi katalüsaatorid. Keskmiselt sisaldavad tonni keraamika kohta (ppm): Pt – 1470, Pd – 900, Rh – 270. Praeguseks on see juba kaduv kategooria.
    Keskmine hind on sellisel katalüsaatorikeraamikal: 50 -60 euro/kg.
  • 6.2. Pt + Rh – enamjaolt on need diiselmasinate ja kõrgklassi sõidukite katalüsaatorid. Nendes puudub pallaadium, kuid plaatinasisaldus on 2500-3500 ppm. Sellise katalüsaatorikeraamika hind on 65-75 euro/kg.
  • 6.3. Pd + Rh – Plaatina puudub, kuid pallaadiumisisaldus on 3000-3500 ppm.
    Sellised on 70% kõigist tänapäevastest katalüsaatoritest.
    Keskmine hind on 45-55 euro/kg.

Ülalpool toodust võib teha järelduse, et ilma analüüsi tegemata on võimatu katalüsaatori väärtust määrata.
Silma järgi katalüsaatorite ostmine on ostja jaoks suur risk ja võib osutuda ka müüja jaoks suure kahjumiga tehinguks.
Ettevõtted, kes ostavad katalüsaatoreid ilma analüüsita tavaliselt petavad oma kliente.
Kuna neil puuduvad võimalused analüüsi teostamiseks vajalike seadmete ostuks, siis ostavad nad katalüsaatoreid orienteerudes kõige madalama kategooria hindade järgi.

 
 
MÜÜDID KATALÜSAATORITE KOHTA

Müüt 1: Diiselautode katalüsaatorid on alati kallimad bensiiniautode omadest.
See reegel ei vasta enam tõele.
Kaasaegsete diiselautode alla on koos katalüsaatoriga paigaldatud ka tahmafilter ja seepärast on järjest enam neil ühesugused katalüsaatorid.
Kindlam on vaadata sõiduki klassi. Mida kallim on sõiduk, seda kõrgemad on temale esitatavad CO2 normid, seega seda suurem on ka tema katalüsaatori väärismetallisisaldus.

Müüt 2: Mida vanem katalüsaator, seda kallim.
Vastupidi, uuemas on rohkem väärismetalle alles, seega on uus kallim.

Müüt 3: Euroopa autode katalüsaatorid on teistest kallimad.
Kaugeltki mitte! Näiteks Subaru katalüsaatorid on märgatavalt kallimad paljude euroopa autotootjate omadest.

Müüt 4: BMW katalüsaatorid on teistest kallimad.
Praeguseks pole enam aktuaalne teema. Kuni 2000.aastani olid BMW katalüsaatorid tõepoolest väga hea kvaliteediga, kuid praegu kasutatakse neis plaatina asemel pallaadiumi.
See on mitte üksi BMW tootmise eripära, vaid kõigi autotootjate üldine suund.

  • image